// GESCHIEDENIS VAN FASHION&MODE.

MODE

1900 – 1920 Het begin

1900-1918: haute couture
De Engelse Couturier Charles Frederick besloot om geen kleding meer te maken op verzoek van klanten, maar ontwierp zijn eigen collectie. Hij was kleermaker van de vrouw van Napoleon. Zij heeft ervoor gezorgd dat hij bekend werd. Velen andere onbekende ontwerpers volgen zijn pad. Een modeontwerper die Haute Couture maakt is een Haute Couturier. Je wordt pas tot haute couturier genoemd als je voldoet aan de eisen; meer dan 12 mensen in dienst, 2 keer per jaar collectie laten zien op de catwalk, speciale ruimte voor vaste klanten.

De periode van de jugendstil was tijdens de haute couture. Dat duurde van 1900 tot 1909. De gedachte van die stijl was dat het inwendige belangrijker is dan de bouw.

Er werd dus een gezond korset ontworpen die goed was voor de ademhaling en na een tijdje droegen veel vrouwen helemaal geen korset meer. De jurken hadden weinig vorm en print was meestal bloemen of effen.

1915-1920 Eerste wereldoorlog
Aan de kleding kon je zien dat vrouwen in fabrieken werken en dat er gebrek aan geld was. De kleding was weid en moest makkelijk zitten en er werd steeds minder stof gebruikt. In 1916 was er een bevlieging en werd de oorlogscrinoline veel gedragen. Een weide voetvrije rok met veel onderrokken eronder. Het was een bevlieging want een jaar later droeg bijna niemand hem meer.

1920 – 1930 Gouden jaren

Roaring twenties 1920 tot 1929
De oorlog was voorbij en de modebedrijven kwamen weer op gang. Er is geen periode in de twintigste eeuw waar de mode zo snel veranderd. Er werd veel negermuziek uit de VS geluisterd. De dans, Charleston, was ook heel bekend in deze tijd. De kleding werd daar op aangepast en de kleding was dus heel functioneel. Kleding werd betaalbaar voor alle mensen, mensen konden uit gaan. In deze tijd droegen veel vrouwen mannelijke kleren, rookten en hadden kort haar.

1930 – 1940 Jaren ‘30
De kleding werd eleganter en vrouwelijker. De natuurlijke lichaamsvormen werden geaccentueerd en niet veranderd. In die tijd waren de schoudervullingen heel bekend en liepen huisvrouwen in mantelpakjes.

1940 – 1946 Tweede wereldoorlog
In de tweede wereldoorlog kregen mensen textielpunten waarmee ze kleding konden kopen. Die kleding was gemaakt van zo weinig mogelijk stof. Het waren dus vooral minirokken en geen versiersels. Het stond ook bekend als sobere kleding. De modehuizen bleven wel open voor de rijke Duitsers en fransen. Als er tekort was aan netkousen schilderden de vrouwen hun benen bruin.

1946 – 1960 New look
De jaren 50 na de tweede wereldoorlog waren de jaren van de wederopbouw.
Dior kwam met een collectie met half lange rokken, maar veel vrouwen konden die niet betalen. Toch werd het mode. Veel vrouwen gingen ze zelf maken met oude jurken en later werd het ook in de winkels verkocht. De cocktail jurk is ook ontstaan, een jurk die minder formeel was als de bekende avondjurk.

1960 – 1970 Revoluties
De tijd van de jongeren! In deze tijd draaiden het vooral om de jongeren. Ze wilden betaalbare kleding en mode die bij hun levensstijl hoorde. Hierdoor verloor de mode het chique en luxe karakter. De overgooier werd ontworpen en de avondjurken werden van stof gemaakt. Alle kleuren werden gebruikt. De hippies zijn ook bekend. Dat waren politieke groepen met jongeren. Die waren niet alleen te herkennen aan het demonstreren maar ook aan hun kleren.

1970 – 1980 Flower Power
Deze tijd lijkt veel op de tijd van de Hippies. Het stond bekend om de eigen manier van leven. ‘Lang leven de lol’. In deze tijd werd veel kleding zelf gemaakt. Jongeren gebruikten veel drugs, rookten veel en dronken veel alcohol. De kleding was het zelfde als van de hippies, vrolijk en wijd.

1980 – 1990 Dress for succes
Madonna! Zij was het stijlicoon van deze tijd. Ze stond bekend als stoer, punk en ondeugend. Maar een ander moment had ze blond haar en een jurk aan. Het motto van deze jaren was daarom ook: ‘je kunt zijn wat je wilt zijn’. In deze tijd was niet alleen de vrouwelijke look populair, ook de sportieve look. Deze periode wordt dress for succes genoemd omdat op het kantoor vrouwen niet vrouwelijk worden gekleed, maar naar hun intelligentie. De kleding werd aan de herenkleding aangepast,

1990 – 2000 Fin de siècle
In deze tijd was de anti-mode in de mode. Het waren kapotte en niet afgemaakte kleren. Het was de bedoeling dat je er uit zag alsof je geen moeite voor je uiterlijk doet. Verder is geen nieuwe mode ontstaan maar werd oude mode herhaald. Wel werd het in de mode om merkkleding te dragen. Het ging niet meer om de kwaliteit of het model maar om het label wat er op zat.


Maak jouw eigen website met JouwWeb